Két márka van a Frankfurti Autószalonon, amely teljesen különálló épületben mutatja be saját és testvérmárkái kínálatát: a BMW és a Mercedes-Benz. (Plusz a Chevrolet is, de abba a helységbe két autó is alig fért be.)

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

 



A hazai pályán mindent beleadó prémium márkák bemutató csarnokának mérete, építészeti megoldásai, ötletessége és színvonala is kiemelkedik a többiek közül. Röviden megpróbáljuk összefoglalni az elképesztő méretű vásárváros két végén fekvő épületek érdekességeit.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]


Közel félszáz lépcső megmászása után tárult elénk a leghatalmasabb és a legkülönlegesebb belső tér, amit a szalon önálló kiállítói közül a bajor BMW épített fel. Nem akkora a panoráma, mint a Citadelláról, de itt is földbe rögzített messzelátók segítik a tájékozódást. Ezek nem a hoszteszeket hozzák közel, hanem egy-egy kocsira fókuszálva szemünk elé vetítik a becélzott jármű műszaki paramétereit, legnagyobb számokkal a károsanyag-kibocsátásukat. Talán nem a véletlen műve, hogy az X5 M változatára nem tudtuk ráirányítani az álkukkert.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]


 Sok minden más is a környezetvédelemről szólt a BMW-nél, a bejáratnál osztogatott tiszta víztől kezdve a látogatók között olvadozó kétméteres jégtömbökön át addig a szerkezetig, amelyet működtetve mi magunk lehettünk elméletileg egy kiválasztott hibrid benzinmotorjai. A berendezés egy szobabicikli elvén működött; ráülve kiválasztottuk mondjuk az X6 hibridjét, majd tekerni kezdtünk, s az elénk szerelt képernyőn már láttuk is, hogy töltjük az akkumulátort. Jöttek az emelkedők és lejtők, hol könnyebb, hol nehezebb volt pedálozni, miközben a képernyőn azt láttuk, mikor dolgozik az elektromotor és mikor a benzines.

Fotó: Hajdú D. András [origo]


Az épület legmonumentálisabb része az amerikai ovális versenypályákhoz hasonló út volt olyan tízméteres magasságban. A csarnok szélén körbefutó pályán rendszeresen köröztek a különböző BMW-k, biztonsági okokból persze nem lehetett átvenni az irányításukat. Emellett az egész kiállítótér dizájnjának tisztasága és egyszerűsége nyűgözte le az embert a BMW-nél. A nagy rivális Mercedes-Benz más stílust követett.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]


 A Frankfurt városa felőli főbejárat melletti Mercedes-épületben vörös szőnyeg fogadja a látogatókat. Már a belépés előtt bíztató a kínálat: a sötétített üveggel borított épület kirakatában a Maybachtól a Smartig néhány darabos ízelítőt ad a Daimler-konszern a kínálatából. Itt is lépcső vezet fel a szintén hatalmas, de a BMW-nél megismertnél kisebb kiállítócsarnokba, ahol az egyik legnagyobb sztár, az SLS AMG az első látnivaló. A sajtónapokon még hozzá lehetett férni, később már nemigen.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]


 Miközben a BMW-nél a magasan körbefutó pálya ovális alakú, a Mercedesnél maga az épület belseje az, a tetőből is mindenféle ívek kanyarognak lefelé. Más érzése van az embernek, mint a konkurensnél: ott egyszerűbb, de grandiózusabb minden, míg itt puccosabb a belső tér kialakítása. A felvágás már az újdonságokat beharangozó show idején is feltűnt, egyetlen más márkánál sem láttunk annyi világsztárt, mint a Mercedesnél leterített néhány ezernyi négyzetméteres vörös szőnyegen.