Chris Burden, az extrém performanszairól híres kaliforniai művész világhoz és autókhoz fűződő viszonyáról minden tanulmánynál többet mond 1974-es, „Trans-fixed” című alkotása. A vakmerő Burden szó szerint megfeszíttette magát egy Volkswagen Bogár hátán, kezeit a tetőhöz szögezték, majd meztelen felsőtesttel végigfeküdt a gömbölyded karosszérián. Az igazi önkínzás azonban csak ezután következett, a Bogarat leparkolták egy garázsban, majd két percen keresztül padlógázon járatták.

Nem ez volt az első alkotói folyamat, amely kis híján Burden életébe került. Egyik korai, drasztikus performansza, a televízióból áradó erőszakra reagáló „Shoot” (lövés) volt, melyet főműsoridőben hajtott végre kollégájával, aki ötméteres távolságból karon lőtte a fiatal művészt. Burden a saját bőrén akarta megtapasztalni, milyen érzés, ha valakit lelőnek. Nem titkolt szándéka volt, hogy így sokkolja a filmenkénti több tucat gyilkosságot a karosszékből figyelő, érzéketlenné váló nézőket.

Egy évvel később a hulla szerepét is eljátszotta „Deadman” (halott ember) című művében. Becsomagolták egy zsákba, és egyszerűen kitették az autópálya közepére. A bemutatót túlélte, a rendőrség azonban közveszély okozásáért letartóztatta. A nyolcvanas évekig összesen hatvan hasonlóan megbotránkoztató performanszot készített, de a sorozatos incidensek miatt inkább különböző múzeumokba költöztette egyedülálló ötleteit.

1975-ben saját közlekedési eszközt fejlesztett. A leginkább négykerekű dobozra hasonlító autó százmérföldes óránkénti sebességre gyorsult, és ugyanennyi mérföld megtételére volt képes egy gallon benzinnel. Technikai érzékét 1999-ben a „When Robots Rule: The Two Minute Airplane Factory” (A robotok uralma: kétperces repülőgépgyár) című alkotásában is megcsillogtatta. 

Legújabb műve a „Metropolis 2”, egy gigantikus, önműködő terepasztal, amely egy lüktető autópálya-hálózat végtelen autófolyamát jeleníti meg. A teljesen önműködő műtárgy 1200 különböző kisautó felhasználásával készült. A kocsik elképesztő sebességgel haladnak a szerteágazó úthálózaton, szabályozatlan mozgásukkal egy valódi autópálya illúzióját keltve. A gyerekjátéknak nem nevezhető műalkotás pontos működési elvéről a 64 éves Burden nem árult el részleteket, elmondása szerint még nagyjából háromhavi munkába kerül, mire a Metropolis 2 kiállítható lesz a Los Angeles County Museum of Art bemutatótermében.