Végre a jégautózás örömeit is kipróbálhattam a Mazda MX-5 Ice Race-en, szerencsére nem vallottunk szégyent. Ken Block is megirigyelne. Egyedül egy ausztrál őrült tudod nálam gyorsabban körbeérni, de ő nagyon megvert. Holnap lehet tanulni tőle.
Második napjához érkezett a Mazda MX-5 Ice Race az örök hó birodalmában. Svédország északi részén vagyunk, itt mindennaposak a mínuszok. A helyiek persze megjegyezték, hogy csodálatosan szép időnk van, de ez csak annyit jelent, hogy nem szakad a hó. Otthon is dolgoztam már mínusz tizenöt fokban, de itt valahogy másként üt. Iszonyatosan száraz a levegő, bántja a torkomat. Már éppen azt hittem, hogy csak én vagyok ilyen nyávogós, de a szabad levegőre kilépve szinte minden európai kolléga elkezd köhécselni.
A hidegben ácsorgás közben szépen kiszáradt a szánk, az arcunk. Szerencsére egészen jó téli öltözéket kaptunk, a cipőbe pedig bele lehet szerelni egy olyan talpbetétet, amely a levegővel kapcsolatba lépve felmelegszik, melegen tartja a talpunk.
Busszal jöttek értünk, zötyögtünk vagy 45 percet a pályához, de az igazán megrázó élmény az volt, amikor a főépületből motoros szán húzta szánkón levittek a pályához. Körülbelül egy kilométer volt az út, de közben fájósra fagyott az arcom. Durva ez a hideg.
A helyszín sem akármi: egy befagyott tavon van a versenypálya, minden irányban körülbelül két-három kilométer széles, de 134 méter mély. Állítólag hatvan centiméter vastag jégréteg a teteje, nem kell aggódni. Amikor a bokszutca mellett egy hatalmas repedésre lettem figyelmes, akkor mégis elgondolkoztam egy kicsit.
A svédek mázlisták: egy befagyott tavon mindig olyan nyomvonalat jelölsz ki, amilyet csak akarsz. Multifunkcionális versenypálya. Nekünk ezúttal egy körülbelül 4,5 kilométeres kört találtak ki, 43 kanyarral. Igen, ez nagyon sok, az átlagsebesség pedig elég kevés. Jó mulatság, bár azt az érzést nem feledteti, amikor a Nordschleife vége felé kétszázas tempóban fűzöm le a kanyarokat a dobálós aszfalton. Ez más irányzat, pont ezért erősen tanulni kellett. Szerencsére a megszokott ütemben tudtam haladni, miközben a többieket is igyekeztem hozzásegíteni valami értékelhető idő eléréséhez.
Mit mondjak? A totalcaros Vályi Pista fogékony és ügyes, a velünk egy autóban ülő szlovénok sem rosszak, de ott csak az a srác megy jól, aki ment már jégen szöges gumival, Ladával. A törököket nem értem; ha az ottani újságírók így tudnak vezetni, akkor nagy a gond. Jött egy negyvenes ottani sztár, aki a szabadedzésen annyira lassan ment, hogy még a visszafogott török kolléganője is lenyomta.
Sosem mentem még jégen szögessel, így ez teljesen új kihívás, nem is ment elsőre, bár a kísérletezés elég jól sikerült. Az első edzés mérlege: semmi kaland, ötödik hely.
A második edzés egyben időmérő is volt a szerdai futamra. A törökök kezdtek pár nem túl komoly körrel, majd a kisebb szlovén srác után mehettem. Futottam még négy kört, és beugrottunk a lista elejére. Az oroszok és a belgák nagyon készültek erre a versenyre, volt is fejvakarás, amikor meglátták az időnket. Mielőtt még elbíznám magam, gyorsan jött a kijózanító pofon. Az ausztrálok találtak egy félőrültet, aki egyórás folyamatos körözés árán talált egy tiszta és szinte tökéletes kört. 4,41 lett a vége, nyugodtan mondhatom: teljes Európa utálja érte. A mi 4:47-ünk is kiverte a biztosítékot, hiszen a harmadik idő már 4:49.
Az európaiak közül mi lettünk az elsők, így az első sorból rajtolhatunk. Sajnos a nap vége mégsem lett ennyire örömteli. Miután mindenki ment már, megkértem a két lassú törököt, hogy menjenek még. Egyikük két hajmeresztően lassú kört repesztett, a második végén be is esett a hófalba, majdnem elvitte az időmérés műszerét. Még szerencse, hogy a reggeli eligazításon egyfolytában azt harsogták, hogy a biztonság az első, és az utolsó kanyarban nagyon lassan menjünk, mert ha az időmérést elcsapjuk, akkor vége a mókának. Húsz centiméteren múlott. A török lány ezután már nem is akart menni, ezért a kisebb szlovén beugrott a végére. Egy extrém manőverrel belerongyolt a pálya melletti palánkba, az anyagi kár jelentős: a hűtő beleolvadt a motorba. Állítólag a versenyre kész lesz.
Az első verseny szerda délelőtt 11-től kezdődik, első sorból rajtolunk, jók a kilátások. A lassú embereink miatt így sem számítok jó eredményre, de nem ez az egy dolog aggaszt. Nem értem, hogyan fogunk itt versenyezni: a technikás rész túl szűk az előzéshez, ha valaki előttünk megy, akkor szinte semmit nem látni. A rajt után tehát a hátsók vakon vezetnek majd, ezért külön jó a második rajtpozíció.
Vida János
Mióta tudnak az ausztrálok hóban vezetni? - Mazda MX-5 Ice Race, 2. nap
A kiegészítő fényszórók országában - Mazda MX-5 Ice Race, első nap
Épeszű ember február vége felé már nem indul el még hidegebb tájra, főleg ha fáj a torka. Egy jó kis jeges autózás lehetősége azonban sokat változtatott a hozzáállásomon, életemben először mehetek versenyautóval tükörjégen szöges gumival.
Tavaly szinte minden eseményen ott voltunk, amit a Mazda a világ legsikeresebb roadsterének, az MX-5-ösnek a huszadik születésnapja alkalmából rendezett. A magyar csapattal harmadikok lettünk a Mazda MX-5 Open Race nevű versenyen. Ezután Gulyás Peti ott volt az MX-5-ös Guinness-rekord döntésén, valamint az Euroringen kipróbálhatta az általam már korábban vezetett versenyautót is. Az egész megkoronázásaként még az eddigi összes modellt összehasonlította, de a záróakkord mégis rám maradt: az egész évfordulót lezáró Ice Race-versenyen újra bizalmat szavazott nekem a Mazda.
Fájós torokkal ilyen hidegben normális ember otthon marad és kúrálja magát. Én mégis útra keltem a mínusz 15-20 fokok világába, elég volt annyi, hogy szöges gumival versenyezhetek egy hátsókerék-hajtású autóval.
Már az utazás sem volt álomszerű, hajnal félhármas kelés után irány Pest, majd autóval a bécsi reptér felé vettük az irányt, onnan repülővel stockholmi átszállással végül Östersundban kötöttünk ki, majd onnan még egy óra buszozással meg is érkeztünk Arébe.
Utunk első fele átlagos volt, de az már figyelemreméltó, hogy Svédországon belül is repültünk egy órát északra. Nagyjából Grönlanddal lehetünk egyvonalban, a hőmérsékletből így érzem. Amikor megérkeztünk az östersundi reptérre, más világ fogadott. Itt nem pörögnek az események, a reptéri váró világát is csak a mazdás csoport kavarta fel körülbelül öt percre.
A parkolóban rá kellett jönnöm, hogy megérkeztünk a kiegészítő fényszórók világába: itt mindenre tesznek még két-három plusz refit, hogy jobban lássanak. Minden autón csak téli gumi van, és nem zavarja őket a hó. Ott ahol egy pesti taxis hússzal poroszkálna, az itteni menő csávó körülbelül hatvannal vágódott be a parkolóba. A buszosunk olyan lazán tépett a jégbordás főúton kilencvennel, mintha csontszáraz szakaszon lennénk.
Az út mellett megjelentek új közlekedési táblák: a motoros szán mellett a rénszarvasokra és a kutyás szánok átkelésére is plusz tábla figyelmeztet.
Az első nap nagyjából nem történik semmi, megkapjuk a ruháinkat, aztán fejben készülhetünk a várhatóan nagy hidegre. A pályarajzot csak egy kis grafikán láttam, de már az alapján riasztó: összevissza kacskaringózik a pályacsík, a 4,5 km alatt körülbelül negyven kisebb-nagyobb ív van. Persze az életben ezek gyakran egybefolynak, remélhetőleg sok kis kombinációt ki lehet egyenesíteni.
A jellegzetes svéd helyszínen arra nem volt lehetőség, hogy Magyarország ismét önálló autót indítson, így a totalcaros Vályi Pista mellett két török és két szlovén kollégával ülünk egy autóban. Elvárások nincsenek, nem is lehetnek, de azért Pistával biztosan próbáljuk majd nyomni.
Vida János
"Racingoljál testvér" - autók és zenék, 2. rész
A külföldi alkotások után következzenek azok a magyar klipek, amelyekben az autó a meghatározó élményfaktor.
Ha van együttes, amelynek munkásságát egy autótípushoz lehet kötni, az az Exotic és a Trabant. Ezért kezdjük velünk a listánkat, és azért, mert ilyen szeretettel foglalták dalba ezt a négykerekű rendszerszimbólumot. Kár, hogy a klipben szétvernek egy Trabit. Exotic - Trabant
Ha van együttes, amelynek munkásságát Arankához lehet kötni, az az erdélyi Open Stage. No nem ezért kerültek a listára, hanem a Nyomjátok emberek című hasonlóan remek slágerük révén, amelyben szintén egy Trabant köti le a nézők figyelmét rögtön az elején. A formációnak van egy másik, szintén autós klipje, de mivel az inkább csak autóalkatrész-vonatkozású, ezért azt nem ágyazzuk meg, aki szeretné megcsodálni a Letörtétek a tükrünköt című produktomot, itt megteheti.
Open Stage Székelylend
A fentiekkel ellentétben komolyan gondolta a Tedd fel a kezed! című dalocskát a Splash. A zenei színvonalhoz illő képi világban egy Suzuki Vitarában, egy Ford Eifelben és egy Z1-es BMW-ben felváltva tombolnak a művészek.
Splash - Tedd fel a kezed
Számos hasonlóságot lehet felfedezni a Splash és a Fresh között. Ott van ugye a név hangzása, a zenei irányzat, a szőke nő, és a több autó egy klipben-szemlélet. Smarttól a Lamborghiniig.
Fresh - Félig ördög, félig angyal
Az ifjú előadók csengő dallamai után nosztalgiázzunk egy kicsit. A műfaj legnagyobbjainak videoklipjeiben is meghatározó szerepet kaptak az autók. Zorán például egy jobbkormányos MG-vel autóztatja Máté Pétert.
Ihász Gábor ZISZ-ből emlékezik a gyermekévekre.
Ihász Gábor - Múlnak a gyermekévek
Korda György pedig kempingbiciklin és GAZ-69-esen száguldva oktatja férfitársait a nőkről.
Korda György: Haver. a nőkkel jól vigyázz
Autó iránti szenvedélyét jelzi a városi autózásról szóló alkotása is, amelyben egy kisváros legszűkebb utcáin tekereg.
Korda György - Autózás a városban
A Quimby jóval megfelelőbb helyszínt választott a kanyargásra: egy szerpentint.
Quimby - Autó egy szerpentinen
Szintén a hegy és egy IFA ihlette meg a kevésbé mainstream Pedrofon zenekart.
Kis túlzás volna a magyar Jamiroquiként emlegetni Gáspár Lacit, de az tény, hogy szereti az autót, és klipjeiben is fel-feltűnnek. A Bárhol jársz című dalban egy Lancer Evót láthatunk…
…az Engedj el címűben pedig egy különösen hatékony beltérvilágítású Chryslert.
A sofőrös amerikai autóval el is érkeztünk a klipipar egyik kedvenc járműkategóriájához, a limuzinokhoz. A Fekete vonat rögtön hármat is egy klipbe zsúfolt.
A Fekete vonatot parodizáló Irigy hónaljmirigy klipjéből sem hiányoznak a kocsik.
Már nincs sok hátra a válogatásunkból, de maradt még két klasszikus a kilencvenes évekből. A 4F Club Balatoni láza…
…és a szintén kihagyhatatlan Carpe Diem-sláger, amelyben hajó mellett egy E36-os kabrió BMW is fontos elem.
Aztán vannak azok a meghatározó zenei alkotások, amelyekhez többen is saját képi világot álmodtak. Ilyen például az Apa kocsit hajt…
…illetve a kétezres évek elején alapnak számító Bëlga-nóta.
A legvégére hagytuk a gyorsulási versenyek előtt tisztelgő Grandmasta Pete-et, aki saját szöveggel, előadással és láthatóan a barátok és barátnők segítségével készített klippel alkotta meg – nyugodtan mondhatjuk – a műfaj himnuszát.
KITT-tel csajozós Hasselhoff és a kamionos tinilányok - autók és zenék, 1. rész
Míg a „nagy” filmeknél a kisgyerek és a kutya számít slágerkelléknek a biztos sikerre hajtó forgatókönyvírók körében, a videoklipeknél valahogy az autó jut elsők között a készítők eszébe. Belátható hosszúságú sorozatunk első részében a külföldi, autós témájú, vagy csak a vizuális élvezetet autóval növelő művekből válogatunk. Jöjjön tehát a nemzetközi élmezőny a folyton pajtizó David Hasselhoffal, az autóőrült Jay Kayjel és a többiekkel.
A Jamiroquai frontembere akkora autóbolond, hogy nem is kezdődhetne mással egy ilyen jellegű válogatás. A White Knuckle Ride klipjében egy régi 911-es Porschét kerget egy helikopter. Jamiroquai-White Knuckle Ride
Jóval nagyobb sláger volt az 1997-es Cosmic Girl, biztos ezért szerepel a klipjében több és drágább sportkocsi. Egy Ferrari F355, egy F40 és egy Lamborghini Diablo szabálytalankodja végig a négy percet.
Jamiroquai - Cosmic Girl
Az országúton maradva: a mély hangokra épülő művészet egyik nagyjának látomásszerű klipjében egy kígyósálas férfi és nála lengébben öltözött hölgyek kergetnek őrületbe egy szerencsétlen Oldsmobile-sofőrt.
Brooklyn Bounce - Take a Ride
Még mindig jobban járt, mint a The Cardigans ifjú, ám közveszélyes énekesnője.
The Cardigans-My Favourite...
A szőke nő az országúton kabriót vezet tematika másik nevezője Jessica Simpson a Top Gun-sláger feldolgozásával, szörnyű végzet nélkül.
Jessica Simpson - Take My Breath Away
Hasonlóan lágy zene, egy 1966-os Pontiac GTO, és a Sisters of Mercy: ez a Black Planet.
Sisters of Mercy-Black Planet
Egy másik út, a semmi közepén, ráadásul éjszaka. Nem lennénk a menekülő Kovács Lajos helyében.
Radiohead - Karma Police
Szintén rossz időben tartózkodik rossz helyen és halad rossz irányban a Depeche Mode Wrong című klipjének áldozata.
Depeche Mode - Wrong
Nyugodtabb az elhagyatottság a The Specials szellemvárosában.
The Specials - Ghost Town
Nem csak autóval lehet klipet forgatni, ahogy azt a KrAZ-zal közlekedő orosz tinilányok is bizonyítják.
t.A.T.u. - Nas ne dogonyat
Más szempontból rendhagyó a Madness 1982-es klipje a Maddiemobile-lal.
Madness - Driving in My Car
Sztárral kezdtük, fejezzük be sztárral. David Hasselhoffal Michael Knighté után idővel egyre inkább a lecsúszott színész szerepében találkozhattunk, a két pont között énekesként is hódított. A Jump in my car című számban KITT anyósüléséről ajánlja fel nőknek a szolgálatait.
David Hasselhoff - Jump in my car
Az ötleteket köszönjük a Quart.hu-nak. Vasárnap következnek a magyarok Trabanttal, Kordával, fílinggel, ne hagyják ki. Ha viszont mi hagytunk ki valamit, kérjük, írják meg az auto@origo.hu címre.
Visszatér a De Tomaso
Genfben debütál az új De Tomaso modell
Hét év kihagyás után újra készülnek majd De Tomaso-emblémás autók. Gian Mario Rossignolo, a Fiat konszern volt vezetőségi tagja megvásárolta az elfeledett olasz márkát és neki is látott, hogy összeállítson egy új modellpalettát. Első típusa egy prémium crossover lesz, melynek tervezését a Pininfarina stúdióra bízta. A ritka sportautók rajongói azonban inkább az egyelőre csak a tervekben szereplő luxuslimuzinra és a kupéra lesznek kíváncsiak.
Utolsó kommentek