Az autószállító kamionok általában ugyanolyan észrevétlenül közlekednek, mint a tartálykocsik vagy a konténerszállító szerelvények. A minap egy ritka kivételt örökítettünk meg az M1-esen.
Gyermekkoromban, amikor a nyugati kocsik egyre erőteljesebben kezdték tépázni a Volgák és a 2107-es Ladák rangját, a nyári vakáció tíz napját Ausztria egyik eldugott falvacskájában töltöttem. Hamar hozzászoktam, hogy a "leghitványabb" autó a Corsa és a Fiesta, de a különlegesebb típusokat azért alaposan megnéztem. A viszonylag rövid idő alatt kétszer is láttam autószállító kamiont, az egyik vadiúj BMW-ket, a másik pedig egyéb típusok mellett friss Porschékat cipelt. Arra gondoltam, hogy ilyen rakománnyal tömény élvezet lehet a kamionsofőri munka. És nem tudtam megállni, hogy eljátsszak a gondolattal, mi lenne, ha lepottyanna egyik kocsi nekünk - fél Újpest csodájára járna!
Azóta sok idő eltelt, a nyugati autók teljesen megszokottá váltak - ma már meg sem tudjuk számolni, hány BMW-t látunk naponta, a Porschék után sem feltétlenül fordulunk meg, és ahogy idősödünk, álmodozással is egyre kevesebb időt töltünk. Nemrégiben azonban eszembe jutott a közel húsz évvel ezelőtti ausztriai szituáció. A május végén rendezett győri Audi-kiállításról tartottunk hazafelé, amikor az autópálya külső sávjában két klasszikus formájú fenék ragadta meg tekintetemet: egyik egy első szériás Jaguar E-Type-hoz, a másik egy AC Ace-hez tartozott. A döngös angol gépek egy Alfa Spiderrel, két Jaguar XK-val, egy Triumph TR3-assal, egy Porsche 911-essel és egy azonosítatlan angol roadsterrel osztották meg az autószállító fedélzetét. Fél percen belül megpillantottam a kamion párját; ez csak hét kocsit cipelt, és itt már kisebbségben voltak a szárnyas csavaros, küllős keréken álló brit sportautók: Volvo Amazonból, Porsche 356-ból, Austin-Healeyből, C1-es és C2-es Corvette-ből, valamint két Jaguarból állt a szállítmány.
Az M1-es főváros felé tartó oldalán néhány pillanatra úrrá lett rajtam a közel két évtizeddel ezelőtti hangulat. Persze a sofőröknek nyilván ugyanúgy nem jelentett élményt veteránokat szállítani, ahogy Hansnak BMW-t vagy Porschét. És ugyanúgy nem pottyant le nekem egy autó a rakomány végéből. Sebaj, hamarosan elkészül az 1975-ös Zsigulim. Az is veterán, az is szép, és ma már az is ritka. Lassan az is akkora feltűnést kelt, mint egy Jaguar...
Utolsó kommentek