A sportkocsigyártók közül is egyre kevesebben tudják, merik kivonni magukat a járműiparra világszerte jellemző károsanyag-csökkentési hullámból. A teljesítményhajszolásban egymásra licitáló cégek megoldásai közül a Genfi Autószalonon több hiteltelen megoldást láttunk: ilyen volt a már korábban említett Ferrari-ötlet, amely szerint a Forma-1-ből kibukott energia-visszanyelő rendszert (KERS) építettek egy 599 GTB Fioranóba, amelyet aztán zöldre festettek. És ilyen az Aston Martin Cygnet is.

Fotó: Hirling Bálint [origo]




Még nem tudni, hogy mennyit adnak majd el az új, egyben minden idők messze legolcsóbb Aston Martinjából (a cél évi 2-3 ezer darab), de hogy a kocsi adatai jelentősebb mértékben csökkentik a márka modellflottájának átlagos károsanyag-kibocsátását, mint a majd esetleg valamikor kapható Ferrari, az nyilvánvaló. Ráadásul ezt már meg lehet vásárolni olyan kilencmillió forinttól, igaz, először csak a már meglévő Aston-ügyfelek rendelhetnek.

Csak hát az új Aston Martin Cygnet valójában egy bőrdzsekis Toyota IQ 1,33-as motorral. A patinás brit gyártó érdekes húzással úgy döntött, megvásárolja a japánok Smart-riválisát, majd az orrára hagyományos hűtőmaszkját biggyeszti, a motortér fedelébe parányi karbonnyílásokat illeszt, és nem hagyja ki az ajtólapba simuló Aston-kilincseket sem, majd a belsőt finom bőrbe öltözteti. És mindezért cserébe jócskán felemeli az eredeti autó árát (45-75 ezer dollárra), pedig - bár az IQ egy kétség kívül szerethető városi kiskocsi - már eleve az is drága.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!


A végeredmény? Kívülről egy vicces minit látunk, az autóban ülve viszont a vagány dolgokra fogékony vevőket lenyűgöző minőségi megoldásokat. Nem spóroltak az anyaggal: a hamuszürke velúr tetőborítástól az ajtóra szerelt harminc centiméteres valódi alumíniumfogantyútól a telefontartó aljába fektetett, legalább három milliméter vastag varrt bőrig van, ami megragadja a szemlélőt a parányi fülkében.

Mindez azonban hitelességi deficittel küzd, ugyanis az Aston Martin és a Toyota központjai közötti földrajzi távolságnál is nagyobb a szakadék a két gyártó önmeghatározása között. Mégis azt gondolom, lesznek vásárlói, és Svájcban az egyik este azt is láttuk, hogy a tulajdonosaik hol parkolnak majd. A Genfi-tó sarkában található híres szállodasor mellett sorjáznak a 200-250 éves legendás óramanufaktúrák, és a hasonló árkategóriát képviselő ékszerészmesterek kisebb-nagyobb szalonjai.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Amikor beparkoltunk a genfi küldetésünkre kapott BMW 530d GT-vel a mélygarázsba, komolyzene szólt a föld alatt, az utasokat a tópartra emelő lift pedig aranyozott volt. Pár hónap, és megjelennek itt az ál-Astonok is.