Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Hartung Sparta Nature: erősebb, mint egy Bugatti

Ezzel a büszke kijelentéssel többször is találkoztam az apró sisakgyártó manufaktúra, a düsseldorfi Hartung egyedi építésű autójára tett szóróanyagokban. Az 1360 lóerős Sparta Nature gyártásában még egy andorrai vegyipari cég, az Andorplastics is közreműködött.

Fotó: Hajdú D. András [origo]



A Hartung Sparta Nature formáján látszik, hogy nem egy nagy gyártó szélcsatornájában nyerte el végső formáját, hanem egy műhelyben, izzadságszagú mérnökök és szerelők barkácsolták össze. Nyilvánvalóan nem a légellenállás minimalizálására helyezték a hangsúlyt, és az esztétikum is az utolsó szempont lehetett. Ülésből, vagyis inkább szivacspárnákból három darab található benne egymás mellett, a vezető középen ül. Helmut Hartung, az autó kitalálója olyan autót szeretett volna, amely gyorsabb az összes sportkocsinál, és terepjáróként is bevethető. Ennek érdekében légrugós felfüggesztést kapott a Sparta, ami képes 15-ről 30 centiméterre megemelni a hasmagasságot, ha szükséges, bár a kiállított autó alacsony profilú sportgumijai bizonyára csökkentik a terepjáró képességeket.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Meglepő műszaki adatokat tárt elém a fekete-fehér, fénymásolt adatlap: a középmotoros, kézzel épített autó mozgatását egy négy turbófeltöltővel lélegeztetett, 6,6 literes dízelmotorra bízták, amelynek 1360 lóerős teljesítményénél csak 2000 Nm-es nyomatéka meglepőbb. Ez tényleg erősebb a Veyronnál, melynek W16-os motorja "csak" 1001 lóerőt és 1250 Nm-t tud. A Sparta motorja ráadásul teljesíti az Euro 5-ös károsanyag-kibocsátási szabványt is, mivel kipufogógázát az AdBlue adalék is tisztítja SCRT katalizátor segítségével. Több fokozatban állítható a motor teljesítménye, a leggyengébb, Eco-módban csak 400 Nm-t és 163 lóerőt teljesít, ekkor viszont az élettartama a félmillió kilométert is elérheti.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Mivel a csővázas, hátsókerék-meghajtású alumínium-karosszériás szörnyeteg tömege csupán 1400 kilogramm, a menetteljesítmények sem átlagosak: a kétszázat állítólag tíz másodpercen belül megfutja, a végsebességét pedig 300 km/órában korlátozták. A motor növényi és algaolajjal működik, és ha nem teljes terhelésen használják, állítólag öt liter olajjal is beéri száz kilométeren, bár ez kissé hihetetlennek tűnik. Ha elfogadjuk ezt az állítást, akkor a 4000 kilométeres hatótávolság is hihető, ugyanis két ötven- és egy százliteres tartályból szívja fel az üzemanyagot az amerikai gyártású motor.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Alumínium karosszériával 400 ezer, titánnal 700 ezer, páncélozva, egzotikus Zylon-karbonnal egymillió euróba kerül a Sparta Nature, évi két darab gyártását tervezik. Lelkük rajta.

0 Tovább

Konnektoros autók és sportkocsik Frankfurtból

Hazajöttünk Németországból, de a Frankfurti Autószalon folytatódik - nem csak a helyszínen, hanem az [origo]-n is.

Fotó: Hajdú D. András [origo]



Sok-sok élmény mellett ugyanis rengeteg információt, mozgó- és állóképet hoztunk magunkkal Frankfurtból, valamint egy interjút a Rolls-Royce elnökével. Így a héten az apróbb blogbejegyzések mellett nagyobb összeállításokat készítünk a világ legnagyobb autókiállításáról.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Írunk egy cikket a gyártók környezetkímélő modelljeiről, gyakorlatilag arról, hogy az elkövetkező években milyen hibrid és konnektoros autók jelennek meg itthon is a szalonokban. Olvashatnak egy nagyobb anyagot az 50-100 milliós luxuslimuzinokról - amit lehetett, kipróbáltunk bennük - és a szalonon bemutatott szupersportkocsikról. Végül tervezünk egy összeállítást a kiállítás legjeiről is megdöbbentő érdekességekkel.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

0 Tovább

A csomagtartókirály - Kia Venga

A Kia Frankfurtban tartotta az új Venga világpremierjét, amely egy kiskategóriás egyterű, a Nissan Note, a Citroën C3 Picasso és az új Opel Meriva vetélytársa. Sajnos az előzetes híresztelésekkel szemben az új, egymással szembe nyíló ajtókkal rendelkező Merivát végül nem hozták el Frankfurtba, így közvetlenül nem tudtam összevetni a Kiával.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Még több helyszíni fotó a galériában. Kattintson a képre!



A sajtóanyag szerint a Vengát csak Európában fogják árusítani, és a gyártása is az öreg kontinensen, a szlovákiai Zsolnán folyik majd 2010 első felétől.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Meglehetősen tetszetős karosszériát álmodtak a négy méternél alig hosszabb Vengának a Kia németországi tervezőstúdiójában, az orr-rész egy kicsit a Ford S-Maxra hasonlít, és mintha a hátsó lámpákat is láttam volna már az Audi Q7-esen. Sebaj, érzékkel dolgozták össze a részleteket, az ajtók aljába nyomott háromszög pedig ügyesen töri meg a nagy lemezfelület egyhangúságát. Viszonylag kicsik az oldalablakok, ezt viszont azzal ellensúlyozza az autó, hogy rendelhető lesz hozzá üveg panorámatető is. A műszerfal a többi Kiából ismert alkatrészek kavalkádja, a kormány a Soulból, a váltóbot pedig a frissített Cee'd-ből származik, és a műszerek is árnyékoló csövek mélyén ülnek. Továbbra sem az igényes műanyagok és bőrök használata miatt fogjuk szeretni a Kiákat, de a formák jók, és a kidolgozás is rendben lévőnek tűnt Frankfurtban.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Elöljáróban azt ígérték, hogy a Venga helykínálata eléri majd az egy kategóriával nagyobb, kompakt autók szintjét, amit az üléspróba után én is igazolhatok. Nemcsak a fejtér, de a magasra tett ülések miatt a lábtér is hatalmas, még a második sorban is. De nem is ez a legmegdöbbentőbb, hanem a csomagtartó mérete: alaphelyzetben 440 literes, ha pedig a padló alatti rekeszt is beleszámoljuk, és a hátsó üléseket előretoljuk, akkor már 570 literrel lehet gazdálkodni. Természetesen a hátsó ülések lehajthatóak, ekkor már 1253 liter fér a Vengába, ami ugyan elmarad a Citroën C3 Picasso 1555 literétől, de még így sem kevés. Az utastér is elég jól variálható, a 60/40 arányban osztott hátsó pad 130 mm-es sínen tologatható, ez ma már természetes a hasonló, egyterű családi autóknál.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

A Vengában mutatkozik majd be az új generációs 1,4 literes dízelmotor, 75 és 90 lóerővel, és a modellfrissített Cee'd-ből már ismert új 1,6-os dízelek is elérhetőek lesznek hozzá. Az 1,4-es benzinmotor papíron 90 lóerőt tud, azonban azt már a Cee'd menetpróbán is észleltük, hogy valójában ugyanaz, mint a régi 109 lóerős, tehát elég lehet a kis karosszériához. Kevesen fogják választani itthon a 125 lóerős 1,6-ost, ha igen, akkor valószínűleg azért, mert csak ehhez lesz kapható a Kia négyfokozatú automatikus váltója. Minden motorhoz rendelhető lesz a motorleállító start-stop rendszer, az ISG, viszont kérdéses, mennyien fognak érte 100 ezer forintot kiadni. Szerencsére a hétéves garancia a Vengához is járni fog, aminek feltétele, hogy addig mindig márkaszervizbe kell majd vinni az autót.

0 Tovább

A Golf lapos, a Toyota csak megy és megy

Kinyíltak a nagyközönség előtt a Frankfurti Autószalon kapui, a tömeg ellepte a 190 ezer négyzetméteres teret. Videónk alapján úgy tűnik, sirályszárnyú Mercedes, villanyautók és hibridek ide vagy oda, nem nehéz olyan embert találni, aki szerint a Toyota az Autó maga. Bár rossz autó már nincs is.

 



0 Tovább

Ezzel ugyan nem megy a nagykövet - üres luxus-Tesla

A Tesla standján az elektromos Roadster helyett egy négyajtós, formájában és arányaiban az Aston Martin Rapide-ra hasonlító luxuskocsit találtunk.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Öt Tesla-fotó a galériában. Kattintson a képre!



Természetesen ez is elektromos, ahogy az az amerikai márkától - lassan kijelenthető - megszokott. A forma mellett a műszaki adatai is imponálóak: egy feltöltéssel 480 kilométeres hatótáv, százra nulláról 5,6 másodperces gyorsulás. Sajtóanyagot nem tudott adni a márkát képviselő hölgy, de angolunkat meghallva odalépett hozzánk egy diplomata. A szemüveges férfi megsúgta, hogy délután tiszteletét teszi itt Németország amerikai nagykövete, aki megy majd egy kört az épület körül a kocsival. Ezzel aztán nem, gondoltuk.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

Miután a lesötétített üvegen benéztünk korábban, azt láttuk, hogy teljesen üres a karosszéria. Az övvonal magasságában egy fekete padlószőnyeggel borított lap terpeszkedett benne, a szélvédő alatt meg egy kormányszerű valami - ahogyan a budapesti luxusautóshow ál-Maybach Exelerójában.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

A nagykövet később valószínűleg tényleg ment egy kört az elektromos Teslával, csak nem ezzel. Az 5-ös csarnok kijáratánál már töltötték egy a 230 voltos hálózatról a Roadstert, miközben sok érdeklődő fényképezte az autóból kilógó vastag kábelt. Pár év múlva már nem lesz szokatlan a látvány, ez a szalon környezetvédő újdonságait bemutató nagyobb összefoglalónkból a jövő héten kiderül.

0 Tovább

babetta

blogavatar

Phasellus lacinia porta ante, a mollis risus et. ac varius odio. Nunc at est massa. Integer nis gravida libero dui, eget cursus erat iaculis ut. Proin a nisi bibendum, bibendum purus id, ultrices nisi.

Utolsó kommentek